
Zadaniem układu recyrkulacji spalin jest ogranicznie NOx-ów w spalinach.Działanie układu polega na ponownym doprowadzeniu części spalin do kolektora ssącego, dzięki czemu zmniejsza się emisja tlenków azotu(NOx). Ilość spalin powracjąca do kolektora ssącego jest uzależniona od aktualnego obciążenia silnika, gdy obciażenie jest większe to zawór EGR się przymyka, aż do całkowitego zamkniecia w okolicy 2500-3000obr. Oczywiście jest to tylko prosty w zrozumieniu opis działania zaworu recyrkulacji spalin, natomiast sterowanie jego pracą to zupełnie inny temat. W najnowszych modelach aut komplikacja algorytmu i zależności względem innych podzespołów jak chociażby DPF jest bardzo wysoka, przez co prawidłowe wyłączenie obsługi zaworu EGR wymaga dużej wiedzy i doświadczenia.
Awaria układu, najczesciej polegająca na zacięciu się EGRa w pozycji otwartej powoduje, że samochód zachowuje się tak jak przy awarii w układzie dolotowym. Samochód bardzo mocno kopci, najcześciej ECU przechodzi w awaryjny tryb pracy, a w niektórych przypadkach nie można odpalic silnika albo gaśnie on natychmiast po odpaleniu. W samochodach z filtrami cząstek stałych uszkodzenie EGR może doprowadzić do zapchania filtra, a w niektórych przypadkach do jego całkowitego uszkodzenia. Dodkowa wada EGR to zanieczyszczanie układu dolotowego.
Podobnie jak w przypadku filtrów DPF, zawór EGR ulega awarii dużo szybciej w samochodach eksploatowanych w trybie miejskim i na krótkich odcinkach. Zawór EGR można wymienić na fabrycznie nowy(nie zalecamy zamienników) lub wyłączyć jego obsługę. Przelot spalin zostaje na stałe zamknięty i znikają wszystkie błędy i nieprawidłowści związane z niedomykającym się urzadzeniem.